POLITIIKAN SYKSY KÄYNNISTYY - PALUU ARKADIANMÄELLE

Kuten mediasta olemme saaneet kaikki lukea, ollaan politiikassa hiljalleen virittäytymässä syyskauteen ja budjettikeskusteluun. Läpi kevään ja kesän sisäisesti riitainen vasemmistohallitus laitetaan nyt todelliseen tulikokeeseen, kun se rakentaa hulppeaa huvilaansa juoksuhiekan päälle. Valtion menot paisuu 1,2 miljardilla, joiden katteena on hento lupaus 60 000 uudesta työpaikasta.

Ainuttakaan todennettua keinoa lisätä työpaikkoja hallitus ei ole esittänyt. Sipilän hallituksen viime kaudella kiinni kuroma alijäämä on repsahtamassa jälleen kasvuun vihervasemmiston ohjaksissa.

> Ainuttakaan todennettua keinoa lisätä työpaikkoja hallitus ei ole esittänyt.

Kokoomus tulee rakentamaan syksyn oppositiopolitiikkansa sen pohjalle, että hallituksen työllisyystavoitteen toteutumista seurataan herkeämättä ja siltä vaaditaan tulosvastuuta. Kokoomus esitti viime viikolla yksityiskohtaisen työllisyyslistan, jolla todennetusti päästäisiin tuohon tavoitteeseen 60 000 uudesta työpaikasta. Hallituksen suunnalta kuuluu vain heinäsirkkojen kainoa siritystä.

Viime viikolla pidimme perinteikkään eduskuntaryhmän kesäkokouksen, jossa hahmotimme kokoomuksen uudistumisen suuntaviivoja, sekä arvostelimme hallituksen sulle-mulle -jakopolitiikkaa. Hallitushan aikoo toteuttaa laajan 3 miljardin euron valtion omaisuuden yksityistämisohjelman, jolla se kattaa kertaluontoisesti kautensa aikana yli 200 erilaista pikkusievää hanketta aina maksuttomasta ehkäisystä nuorille ammattikouluopettajien määräaikaiseen lisäpalkkaamiseen. Yhteisen tahtotilan tai vision sijaan hallitusta pitää kasassa sammosta ryöstetty raha.

Me kokoomuksessa olisimme toivoneet enemmän kunnianhimoa hallitukselta. Sen sijaan että ulosmitataan valtion omistuksista 3 miljardia ja jaetaan se eri eturyhmille, olisi ollut suotavaa investoida nämä rahat strategisesti. Kokoomuksen mielestä 1 miljardi yliopistojen pääomitukseen ja 2 miljardia raidehankkeisiin olisivat täyttäneet aidon tulevaisuuinvestoinnin määritelmän.

Hallituksen eriskummalliset arvovalinnat näkyvät myös vaalipiirissämme. Suurista raidehankkeista, joista nykyiset hallituspuolueet puhuivat vaalien alla, ei ole toteutumassa yksikään. Oulun neljän tunnin juna ei etene hallituskaudella, sillä liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) on varannut toistaiseksi suunnittelurahat vain Helsingin ja kotikaupunkinsa Tampereen väliselle pätkälle.

Ouluun ja Tornioon asti ylettyvä ratapätkä on jäänyt vaille huomiota, vaikka enemmistö Oulun vaalipiirin kansanedustajista edustaa hallituspuolueita. Seudullinen edunvalvonta on epäonnistunut, kun mm. Liminka-Oulu -kaksoisraide, Oritkarin kolmioraide sekä Poikkimaantie odottavat pöydällä ilman myönnettyä rahoitusta.