Autoiluvihamielisen politiikan on loputtava

Kirjoitus julkaistu Kaleva-median paikallislehdissä 8.6.

Polttoaineiden pumppuhinnat jatkavat kasvamistaan Suomessa, eikä loppua näy. Viime viikolla 95-bensiinin hinta nousi jo paikoittain yli 2,5 euroon litralta. Euroopan komission vertailun mukaan hintaluokkamme oli toukokuussa unionin kalleimpia. Ainoa taho, joka tästä kyseenalaisesta palkintopaikasta juhlii, on vasemmistohallitusta äänestäneet. He saivat sitä mitä tilasivat, eli kunnianhimoista politiikkaa sinun rahoillasi.

Marinin autoiluvihamielinen hallitus on pyrkinyt selittämään mustaa valkoiseksi väittämällä, että korkeiden hintojen taustalla olisi yksinomaan Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan. Todellisuudessa autoilijoiden kasvava kustannustaakka sekä polttoaineiden hinnankorotukset oli nähtävissä jo kauan ennen sotaa, jos ne suostui näkemään.

Vasemmistohallitus on päämäärätietoisesti toteuttanut autoilun liikennesuoritteiden vähentämiseen tähtäävää ideologiaansa, joka on osaltaan nostanut tai olisi nostanut polttoaineiden hintoja: jakeluvelvoitetta korotettiin, vuoden 2020 elokuussa tehtiin vuosituhannen suurin yksittäinen polttoaineveron korotus ja kansallisen päästökaupan mahdollisuudella peloteltiin. Samaan aikaan EU suunnittelee liikenteelle omaa päästökauppaansa.

On totta, että vuosien 2021 ja 2022 helmikuiden välillä raakaöljyn hinta maailmanmarkkinoilla nousi merkittävästi, mikä näkyy väistämättä pumppuhinnoissa. Venäjän hyökkäyssodan myötä vauhti on vain kiihtynyt. Aihepiirin asiantuntijat eivät näe mahdottomana tilannetta, jossa litrahinta saavuttaisi jopa kolmen euron rajapyykin.

Tilanne on kansalaisille ja yrityksille kylmäävä. Polttoaineiden, energian, ruoan ja yleisesti elinkustannusten kasvu luo tilanteen, jossa kansalaisten ostovoima ja suomalaisten yritysten kilpailukyky kärsii. Autoilun kokonaiskustannusten nousu ja erityisesti polttoaineverotus rankaisevat suhteellisesti eniten pienituloisia suomalaisia, kuten opiskelijoita tai eläkeläisiä, jotka eivät ole oikeutettuja erilaisiin vähennyksiin.

Autoilijoiden kurittaminen on tehty poliitikoille erityisen houkuttelevaksi sillä, että ainakin tähän saakka jokainen veronkorotus on tarkoittanut automaattisesti valtion verotulojen kasvua. Samalla poliitikot ovat aktiivisesti sulkeneet silmänsä siltä todellisuudelta, että kansalaiset eivät autoile huvikseen tai pahantahtoisuuttaan. Monelle pohjoisen ihmiselle auto on välttämättömyys, jolla käydään töissä, viedään lapset harrastuksiin ja asioidaan palveluissa.

Täysin toimettomaksi Marinin hallitus ei ole kuitenkaan jäänyt, sillä he ovat päättäneet ryhtyä korjaamaan ongelmaa, jota ovat olleet itse aiheuttamassa. Hallitus antoi eduskunnalle esityksen polttoaineiden jakeluvelvoitteen väliaikaisesta laskemisesta. Esitetty 7,5 %-yksikön vähennys laskisi optimistisimman arvion mukaan etenkin dieselin hintaa 12 senttiä litralta. Lisäksi hallitus on esittänyt määräaikaisia muutoksia matkakuluvähennysten enimmäismääriin ja niiden kilometrikohtaisiin vähennyksiin.

Liikenteen kustannusten yleisen kasvun hillitseminen vaatii kuitenkin lisää täsmätoimia. Kokoomuksen esityksissä on pitkin kevättä vaadittu ammattidieselin käyttöönottoa. Hallituksen olisi jo aika siirtyä selvittelystä toteutukseen. Tavallisen suomalaisen arkea taas helpotettaisiin perumalla vuoden 2020 historiallisen suuri polttoaineveron korotus. Suomessa on tuskin varaa olla joutilaana, kun esimerkiksi Saksassa polttoaineen verotusta on jo kevennetty.