Kirjoitus julkaistu Rantalakeudessa 14.6.2023
Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on tehnyt Pohjois-Pohjanmaasta koko Suomen huoltovarmuuden solmukohdan. Taustalla piilee armoton logiikka: Jos vihollinen sulkee Itämeren laivaliikenteeltä, rahti saapuu maahamme enimmäkseen pohjoisen teitä ja raiteita pitkin. Limingan ja Oulun välinen rataosuus on kuitenkin raideliikenteen kannalta huoltovarmuuden heikko lenkki, joka kaipaa kipeästi parannuksia, näistä olennaisimpana kaksoisraidetta.
Ennen sotaa rataosuus oli henkilöliikenteen pullonkaula. Tämän jokainen Oulusta etelään junalla matkannut huomaa hitaampana vauhtina ja ajoittaisina pysähdyksinä. Osuuden ratapohja on vanha ja suunniteltu vähemmälle liikenteelle. Ratapohja ei myöskään mahdollista rakentamista radan varteen, koska pohja ei vaimenna junaliikenteen tärinää.
Henkilöliikenne on silti vain pintaraapaisu rataosuuden ongelmista. Oulun ja Kokkolan välisellä rautatiellä kulkee Suomen mittakaavassa paljon tavaraliikennettä. Raiteilla kulkee raaka-aineita teollisuuslaitoksiin sekä valmiita tuotteita satamiin ja kuluttajille. Tavaraliikennettä vaivaavat samat ongelmat kuin henkilöliikennettä.
Huoltovarmuuden ja maamme strategisten kysymysten kohdalla tilanne kääntyy kuitenkin päälaelleen. Pahan päivän saapuessa tavaraliikenne siirtyy kumipyörille ja raiteille. Tällöin niin teiden kuin raiteiden on kyettävä kantamaan suurempi kuljetusten määrä sekä tehdä se vauhdikkaasti.
Panostukset liikenneväyliin ovat olennaisesti myös maakunnan ihmisten ja yritysten etu. Kun ihmiset ja tavarat voivat kulkea runsain määrin, nopeasti ja sujuvasti, on yksi kotimaisen kilpailukyvyn edellytys turvattu. Kaksoisraide mahdollistaisi myös alueellisen lähijunaliikenteen kehittämisen. Toimivat liikenneyhteydet osaltaan madaltavat kynnystä uusiin teollisiin investointeihin, olipa kyse metsäteollisuudesta, terästeollisuudesta tai tulevaisuuden vetylaitoksista.
Väylävirasto on jo nostanut Liminka-Oulu kaksoisraiteen painotusta tie- ja raideinvestointien laajassa joukossa. Osuuden suunnitteluhanke onkin jo käynnistetty. Koko maan etu on, että suunnittelusta siirrytään pikaisesti rakentamiseen.
Janne Heikkinen kansanedustaja (kok.)