Julkaistu Kainuun Sanomissa 12.7.2024
Hybridivaikuttaminen on noussut keskeiseksi uhkaksi nykypäivän maailmassa. Tavoitteena on löytää ja hyödyntää haavoittuvuuksia, jotka voivat vaarantaa kansallisen turvallisuuden ja yhteiskunnan vakauden. Eräs tällainen ilmenemismuoto on välineellistetty maahantulo, jossa ihmisten liikkuvuutta käytetään poliittisen painostuksen välineenä. Tämä ei ole pelkästään inhimillinen tragedia, vaan siihen liittyy myös kansainvälistä rikollisuutta, joka on ratkaistava tehokkaasti.
Kansallinen turvallisuus on varmistettava kaikissa olosuhteissa. Nykyisessä tilanteessa, jossa maahan kohdistuu paineita ihmisvirroista maastorajojen kautta, on ensisijaisen tärkeää, että meillä on lainsäädännöllisiä keinoja vastata tähän haasteeseen. Painostaminen on pitkäkestoista, ja siksi meidän on oltava valmiita toimimaan nopeasti ja päättäväisesti.
Lain tavoitteena on, että laittomasti maahan päässeet poistetaan ja maahan pyrkivien aikeet estetään jo ennakolta. Tämä on välttämätöntä, jotta voimme tehokkaasti vastustaa vihamielisten valtioiden aikeita käyttää maahanmuuttoa poliittisena aseena. Uudella lainsäädännöllä halutaan myös viestiä lähtömaihin, ettei Venäjän kautta kannata pyrkiä Eurooppaan, eikä Suomen raja ole avoinna. Tämä on selkeä viesti, joka vähentää painetta rajoillamme ja estää välineellistettyä maahantuloa.
Tilanne ei ole helppo, mutta juuri tähän Venäjä pyrkiikin. Lailla ennaltaehkäistään ja torjutaan välineellistettyä maahantuloa. Suomen on suvereenina valtiona saatava itse päättää, kuka, missä ja milloin ylittää valtiomme rajan. Tässä laissa on kyse siitä, että Suomella on oltava välineitä puuttua vihamielisen valtion, kuten Venäjän, aikeisiin. Venäjä on häikäilemätön terrorivaltio, joka katsoo olevansa eräänlaisessa sodassa koko länttä vastaan. Meidän on kyettävä vastaamaan tähän haasteeseen.
On syytä muistaa, että tämän lain soveltamisalan ulkopuolella ihmisoikeusvelvoitteet ovat edelleen täysimääräisesti voimassa. Tarkkaan rajattu poikkeuslaki ei murenna oikeusvaltiota vaan puolustaa sitä. Perustuslakiimme kuuluu poikkeuslain mahdollisuus, jota nyt hyödynnetään. Suomella on oikeuttamisperusteet poikkeuksen käyttöön, ja valtion tärkein tehtävä on sen kansalaisten turvallisuuden takaaminen kaikissa tilanteissa.
Viime kädessä lain vastustajilta on kysyttävä, että onko demokraattisella maalla oikeus torjua vihamielistä vaikuttamista? Suomella ei ole muuta keinoa torjua välineellistettyä maahantuloa. Rajavartiolain uudistuksen yhteydessä myös rajan sulkemista pidettiin ”mahdottomana”, mutta niin vain raja on ollut kiinni viimeiset puoli vuotta, eikä Suomea vastaan ole nostettu ensimmäistäkään rikkomusmenettelyä. Tämä osoittaa, että pystymme puolustamaan rajojamme ja kansallista turvallisuuttamme tehokkaasti ja lainmukaisesti.
Nyt on aika toimia päättäväisesti ja varmistaa, että Suomen rajat ja kansallinen turvallisuus ovat turvattu kaikissa tilanteissa.